Är det dags att förnya marknadsstrategin snart?
Kanske jobbar du i en marknadsavdelning och har fått veta att det är dags att förnya marknadsstrategin. Det kan vara lättare sagt än gjort. Om du är inom b2c kan en blogg vara en möjlighet (exempel på en blogg är Pttpy). Är du däremot anställd inom b2b kanske inte en blogg är rätt väg att gå men det är bättre med Direct Mail istället.
Nya tendenser
I marknadsföringens värld går det snabbt. Det går inte lång tid mellan det kommer nya verktyg. Det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad hela tiden. Det som gällde igår gäller inte nödvändigtvis imorgon. Det kan vara förnuftigt att gå på kurser för att på så sätt hålla sig uppdaterad med vad som händer.
Passar verktyget till den firma du jobbar på?
Det är inte alltid att Direct Mail fungerar på alla. Det är viktigt att använda rätt verktyg till rätt målgrupp. Om det är yngre konsumenter du ska nå kan det vara en bra idé att använda dig av sociala medier. Sociala medier är dock inte en speciellt bra idé om du är verksam inom b2b, så kan det vara bättre att använda andra kanaler.
Vad är kul?
Fråga dig själv vad du tycker är roligt. Det kan vara ganska olika arbetsredskap inom marknadsföring när det gäller b2b och b2c. Det kan vara en bra idé att göra sig dessa tankar tidigt i sin karriär så att man kommer in på rätt spår tidigt. Det kan också vara en bra idé att försöka prova av så många marknadsföringsverktyg så tidigt som möjligt så att man därigenom vet vad som är roligt och intressant.
Budget
Om du har blivit ombedd att förnya marknadsföringsstrategin se då till att hålla dig innanför budgeten. Om du inte gör det är det stor risk för att du måste ta bort något som är viktigt.